Landelijke campagne 'Kerkproeverij'
27 MEI 2017
In het weekend van 9 en 10 september 2017 zetten kerken in heel Nederland de deuren open voor de Kerkproeverij. Een landelijke campagne die kerken de gelegenheid biedt om gasten vrijblijvend uit te nodigen voor een dienst.
Het doel van deze campagne is dat mensen in de kerk erop uit gaan om iemand uit hun omgeving persoonlijk mee te vragen naar de kerk. Voor velen is dit best een drempel. Vaak vinden we het voldoende om een gastvrije kerk te zijn onder het motto: wie wil komen is welkom. Maar een uitnodigende kerk vraagt om meer. Dat betekent dat we mensen uit onze omgeving die misschien al jaren of nog nooit in de kerk zijn geweest, uitnodigen om eens met ons mee te gaan naar een toegankelijke kerkdienst, speciaal voor hen georganiseerd.
Er zijn veel redenen om dat niet te doen… Geloof is privé, daar val je anderen niet mee lastig; je weet niet precies hoe je iemand moet uitnodigen; iemand kan bedanken voor de uitnodiging of je bent bang voor moeilijke vragen. Maar er zijn ook veel redenen om de sprong wél te wagen.
Website
Daarom heeft Kerkproeverij de website www.kerkproeverij.nl gelanceerd, waarop de komende tijd allerlei materiaal te vinden is dat kerken kunnen gebruiken om een 'cultuur van uitnodigen' te bewerkstelligen in hun eigen gemeente of parochie. Denk aan een stappenplan voor kerken, uitnodigingskaarten, introductiefilmpjes, ideeën om social media effectief in te zetten, et cetera. Daarnaast wordt op de website zichtbaar op welke plekken in Nederland mensen kunnen proeven aan de kerk tijdens de Kerkproeverij. Kerken kunnen zich via de site aanmelden. De kerken die meedoen worden op de kaart gezet, zodat ze te vinden zijn voor wie op zoek is. Ook kun je de campagne volgen op Facebook.
Back to Church Sunday
Kerkproeverij is gebaseerd op de Engelse Back to Church Sunday, een initiatief van Michael Harvey dat inmiddels wereldwijd succes heeft. Zijn boek, dat in het Nederlands 'Meer dan welkom' heet, wordt uitgegeven door ArkMedia.
Kerkproeverij is een samenwerking van de Raad van Kerken, IZB en MissieNederland. Mediapartners zijn EO en KRO-NCRV.
Bron: EO
In het weekend van 9 en 10 september 2017 zetten kerken in heel Nederland de deuren open voor de Kerkproeverij. Een landelijke campagne die kerken de gelegenheid biedt om gasten vrijblijvend uit te nodigen voor een dienst.
Het doel van deze campagne is dat mensen in de kerk erop uit gaan om iemand uit hun omgeving persoonlijk mee te vragen naar de kerk. Voor velen is dit best een drempel. Vaak vinden we het voldoende om een gastvrije kerk te zijn onder het motto: wie wil komen is welkom. Maar een uitnodigende kerk vraagt om meer. Dat betekent dat we mensen uit onze omgeving die misschien al jaren of nog nooit in de kerk zijn geweest, uitnodigen om eens met ons mee te gaan naar een toegankelijke kerkdienst, speciaal voor hen georganiseerd.
Er zijn veel redenen om dat niet te doen… Geloof is privé, daar val je anderen niet mee lastig; je weet niet precies hoe je iemand moet uitnodigen; iemand kan bedanken voor de uitnodiging of je bent bang voor moeilijke vragen. Maar er zijn ook veel redenen om de sprong wél te wagen.
Website
Daarom heeft Kerkproeverij de website www.kerkproeverij.nl gelanceerd, waarop de komende tijd allerlei materiaal te vinden is dat kerken kunnen gebruiken om een 'cultuur van uitnodigen' te bewerkstelligen in hun eigen gemeente of parochie. Denk aan een stappenplan voor kerken, uitnodigingskaarten, introductiefilmpjes, ideeën om social media effectief in te zetten, et cetera. Daarnaast wordt op de website zichtbaar op welke plekken in Nederland mensen kunnen proeven aan de kerk tijdens de Kerkproeverij. Kerken kunnen zich via de site aanmelden. De kerken die meedoen worden op de kaart gezet, zodat ze te vinden zijn voor wie op zoek is. Ook kun je de campagne volgen op Facebook.
Back to Church Sunday
Kerkproeverij is gebaseerd op de Engelse Back to Church Sunday, een initiatief van Michael Harvey dat inmiddels wereldwijd succes heeft. Zijn boek, dat in het Nederlands 'Meer dan welkom' heet, wordt uitgegeven door ArkMedia.
Kerkproeverij is een samenwerking van de Raad van Kerken, IZB en MissieNederland. Mediapartners zijn EO en KRO-NCRV.
Bron: EO
terug