Wat doet die koe in de kerststal?
8 DECEMBER 2016 DS. OTTO GREVINK
Er staat een koe bij ons in de kerststal van de kerk. Heus, een koe. Ik vind het een mooie invloed van de vele vrouwen die in het kinderwerk actief zijn.
Een koe. In plaats van een os. Verscheidene malen is zij al ternauwernood aan de decoupeerzaag ontsnapt van de mannen die de stal elk jaar opbouwen. Het moest toch een os zijn? 'Waar staat dat dan?' Inderdaad, nergens. Maar waar komt ie dan vandaan?
Wat staat er wel in het Kerstverhaal?
Het bijbelse kerstverhaal is eigenlijk vrij mager beschreven. Of laat ik het anders zeggen: het heeft veel ruimte gelaten om er van alles aan toe te voegen. Over dieren in de stal horen we niets. Zelfs de stal wordt niet genoemd in het Evangelie. Enkel de kribbe. En de rest van het beeld schilderen wij erom heen. Met een os en een ezel. Of een koe. Maar waar komen ze vandaan?
Wat betekent de kribbe?
Het mooie van bijbelverhalen vind ik altijd dat ze nooit volledig zijn, maar wel de belangrijkste dingen zeggen. Kennelijk is alleen die kribbe belangrijk. Je zou door alle details eromheen het belangrijkste anders over het hoofd zien. De kribbe. Het kind in een kribbe? Waarom dat nou? Wacht, zegt iemand, dat doet me denken aan een oud beeld uit de bijbel, waarin God zegt: ‘Een rund herkent zijn meester, een ezel kent zijn voederbak, maar de Israëlieten kennen hun Heer niet. Mijn volk wil niets van mij weten.’ (Jesaja 1)
Door wie wil je worden gevoed?
Die kribbe gaat er kennelijk over door wie jij gevoed wil worden. Het rund en de ezel weten dat: dat is hun baas, hun meester. Die voedt hen. Mensen zijn blijkbaar eigenwijs. Die zoeken zelf wel hun voedsel, terwijl onze Heer ons dat wil geven. Dat Jezus in een voederbak wordt gelegd betekent dus: God wil ons voeden, en Jezus gaat ons dat voordoen.
Een koe dus
En met die kribbe komen het rund en de ezel er ook bij. Die komen met dat beeld mee. Een rund ja, dat kan dus ook een koe zijn, zoals de Bijbel in Gewone Taal ook zegt. De traditie heeft er een getemde stier van gemaakt, een os. Een koe is misschien inderdaad veel mooier. Moeders onder elkaar. Ik laat haar lekker staan.
Bron: MijnKerk.nl
Er staat een koe bij ons in de kerststal van de kerk. Heus, een koe. Ik vind het een mooie invloed van de vele vrouwen die in het kinderwerk actief zijn.
Een koe. In plaats van een os. Verscheidene malen is zij al ternauwernood aan de decoupeerzaag ontsnapt van de mannen die de stal elk jaar opbouwen. Het moest toch een os zijn? 'Waar staat dat dan?' Inderdaad, nergens. Maar waar komt ie dan vandaan?
Wat staat er wel in het Kerstverhaal?
Het bijbelse kerstverhaal is eigenlijk vrij mager beschreven. Of laat ik het anders zeggen: het heeft veel ruimte gelaten om er van alles aan toe te voegen. Over dieren in de stal horen we niets. Zelfs de stal wordt niet genoemd in het Evangelie. Enkel de kribbe. En de rest van het beeld schilderen wij erom heen. Met een os en een ezel. Of een koe. Maar waar komen ze vandaan?
Wat betekent de kribbe?
Het mooie van bijbelverhalen vind ik altijd dat ze nooit volledig zijn, maar wel de belangrijkste dingen zeggen. Kennelijk is alleen die kribbe belangrijk. Je zou door alle details eromheen het belangrijkste anders over het hoofd zien. De kribbe. Het kind in een kribbe? Waarom dat nou? Wacht, zegt iemand, dat doet me denken aan een oud beeld uit de bijbel, waarin God zegt: ‘Een rund herkent zijn meester, een ezel kent zijn voederbak, maar de Israëlieten kennen hun Heer niet. Mijn volk wil niets van mij weten.’ (Jesaja 1)
Door wie wil je worden gevoed?
Die kribbe gaat er kennelijk over door wie jij gevoed wil worden. Het rund en de ezel weten dat: dat is hun baas, hun meester. Die voedt hen. Mensen zijn blijkbaar eigenwijs. Die zoeken zelf wel hun voedsel, terwijl onze Heer ons dat wil geven. Dat Jezus in een voederbak wordt gelegd betekent dus: God wil ons voeden, en Jezus gaat ons dat voordoen.
Een koe dus
En met die kribbe komen het rund en de ezel er ook bij. Die komen met dat beeld mee. Een rund ja, dat kan dus ook een koe zijn, zoals de Bijbel in Gewone Taal ook zegt. De traditie heeft er een getemde stier van gemaakt, een os. Een koe is misschien inderdaad veel mooier. Moeders onder elkaar. Ik laat haar lekker staan.
Bron: MijnKerk.nl
terug